donderdag 13 november 2014

Prinsessenkleedje

Ik had ons oudste eerder al beloofd een Elsa kleedje te maken, want "ze houdt zó van Frozen"! (Haar woorden)
Voor wie Elsa niet kent, dit is ze:


Het was eigenlijk de bedoeling om het kleedje voor haar verjaardag te maken, later dit jaar, maar nu organiseerde de juf het "prinsen, prinsessen en draken" thema en mochten ze gisteren en vandaag verkleed naar school!

Gelukkig kwam dit na een superverlengd weekend...
Op vrijdag was ik van plan naar de stoffenwinkel te gaan, na een Ikea uitstapje. Maar in de gordijnenhoek zag ik een glasgordijn hangen in zo'n koud blauw. Ik nam het mee want het kon wel eens van pas komen... Na de textielhoek gepasseerd te zijn (met natuurlijk enkele veroveringen), kwam ik in de slaaphoek waar ik het perfecte kleur vond! Alleen, het was een hoeslaken... Maar groot genoeg dus om een kleedje van te maken! En... ik moest niet meer naar de stoffenwinkel sjeezen!

Voor de eerste keer zou ik een Simplicity patroon gebruiken, dat ik ooit eens voor een appel en een ei in de dichtst bijzijnde stoffenwinkel vond. (het rechtse meisje)


Ik had al eens het voornemen om dit kleedje te maken met stof van het stoffenspektakel, maar twijfels sloegen toe... De beschrijving van de patroondelen was nogal onduidelijk: naadwaarde meegetekend of niet. Wel belangrijk natuurlijk! Daardoor was het dus te riskant om het mooie stofje te versnijden. Dus zaterdag er toch aan gewaagd: bij de patroondelen nog 1,3 cm naadwaarde toegevoegd, stof versneden, MAAR het kleedje zag er toch wel héél breed uit... Nog wat gegoogled en in youtube video's van andere simplicity patronen zag ik dat de naadwaarde er tóch allemaal bijgerekend zit... Dus alle stukjes stof opnieuw versnijden (gewoon de naadwaarde eraf natuurlijk), maar toch, nu had ik toch 1 dag verloren... De onderste delen maakte ik zo lang mogelijk.
Op maandag kon ik dan aan de assemblage beginnen! Joehoe! Toen om 22u de eerste mouw erin zat, zag ik het niet meer zitten om me nog te concentreren voor de 2de. Dochterlief leek niet zo enthousiast bij het zien van haar kleedje. Ze wees me erop dat ik nog die leuke stof (glasgordijn) moest aannaaien... Ohoh! Paniek sloeg toe! Hopelijk vindt ze het morgen dan wél leuk!
Op dinsdag uitgeslapen er terug in gevlogen! 2de mouw ging al veel vlotter. Met het glasgordijn maakte ik de overrok (of hoe noem je zoiets?); met extra naadwaarde naar onderen toe om het wat te laten wapperen. Gelukkig leek de prinses-in-spe toch enthousiast te zijn. 's Avonds zette ik onderaan er nog een wit lint aan en toen vond ik het af:


Omdat het toch al wat frisser wordt ondertussen, maakte ik ook nog een bolero'tje uit een wit fleece dekentje uit je kan het al raden, de Ikea. Ik vond de methode op pinterest. Het is een heel simpel: snij een cirkel uit en maak 2 armsgaten...

Hier volgt de foto reportage:





overzichtje:
Stof: Ikea
Patroon: (gebaseerd op) Simplicity 3902
Foto's: oma





2 opmerkingen:

  1. Oh, hoe leuk Petra! Aan het stikken en aan het bloggen!!! Super! En Amber zal de meest trotse prinses geweest zijn van de ganse school!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mercikes voor de complimenten! Ik moet zowel van het stikken als van het bloggen nog veel leren, maar ik doe mijn best! Amber was de enige Elsa, dus de enige niet in roze, maar ze vond het zelf geweldig. Happy dochter = happy mama; maar dat weet je natuurlijk wel hé?

      Verwijderen